Home | Profeten

Heeft de profeet Adam (a.s.) een zonde begaan?


Antwoord: 

Het is zeer belangrijk te weten welke woorden met welke betekenis in de Koran zijn gebruikt. Als men er bewust van is dat de Profeten (a.s.) onschuldig zijn, dan begrijpt men ook dat de profeten (a.s.) niet bewusten zonden hebben begaan.

In de Koranische verzen wordt duidelijk dat profeet Adem (a.s.) dit was vergeten:

“En waarlijk wij gaven voorheen Adam een bevel, doch hij vergat het en Wij vonden in hem geen voornemen daartoe.” (1)

Hieruit wordt duidelijk dat profeet Adam (a.s.) niet bewust tegen Allah’s bevel inging. Om deze reden behoren wij dit niet als opstand te zien, maar meer als:

“Zo aten beiden er van, waardoor hun schaamte hun duidelijk werd en zij zich begonnen te bekleden met bladeren uit de tuin. En Adam was ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer, derhalve leed hij.” (2)

Profeten begaan geen zondes.

Zondes kunnen worden onderverdeeld in grote en kleine zondes. Grote zondes zijn als volgt: doden, gemeenschap zonder getrouwd te zijn, alcohol nuttigen, ouders ongehoorzamen, gokken, vals getuigen, bidat steunen die de Islam schaden. (3)

Geen enkele profeet heeft voor of na zijn profeetschap grote zondes begaan.

Sommige profeten hebben echter wel zelle begaan, wat inhoud dat ze een fout hebben gemaakt door iets te zijn vergeten of door de betere optie te hebben laten liggen. (4) Dat profeet Adam (a.s.) de verboden appel heeft gegeven, is een voorbeeld van zelle. Dat profeet Adam (a.s.) van het verboden fruit heeft gegeten, is geen zonde zoals wij die kennen, maar hij heeft de betere optie laten liggen. Als resultaat zijn ze weerhouden van de Hemelse gunsten. Omdat er in de hemel geen sprake is van een goede daad of een zonde, kan men ook begrijpen dat profeet Adam (a.s.) geen zonde heeft begaan.

Een andere gunst in de hemel, is dat er daar geen behoefte is aan iets als “naar het toilet gaan”. (5) Omdat er in de hemel geen sprake is van een overblijfsel van wat er is gegeten, hoefden Adam en Hawwa in de hemel ook niet naar het toilet te gaan. Hun geslachtsdeel werd met een kledij of licht voor hen bedekt. (6) Omdat het fruit van de verboden boom hun geslachtsdeel zichtbaar zou doen maken en hun naar het toilet zou doen gaan, had Allah hen verboden van die boom te eten. (7) Nadat ze van het verboden fruit hadden gegeten, werd hun nooit eerder getoonde geslachtsdeel aan hen getoond. Omdat het tonen van deze delen niet gepast was, bedekten zij zich met bladeren.(8)

We behoren de bijdrage van het lot hierin niet te vergeten wanneer we denken aan dat profeet Adam (a.s.) van het verboden fruit heeft gegeten. Want de wijsheid en reden achter de schepping van de mens door Allah, heeft plaatsgevonden door profeet Adam en Hawwa van de hemel naar de aarde te doen neerdalen. Aboe el Hasen-i Shaazelii zegt over de zelle van profeet Adam (a.s.):

“Wat een wijze zonde dat zij de reden is geweest van de toegestane vergiffenis voor alle mensen die tot de laatste dag zullen komen.” (9)

Share this