Home | Geloof in Allah

Wat kunnen de antwoord van Allah zijn op onze gebeden?


Antwoord: 

Ten eerste is het doel van doea om Allah te aanbidden. Het is een foute aanname om het gebed te zien als een verzoek dat met zekerheid geaccepteerd moet worden.

Het kan voorkomen dat de doea niet geaccepteerd wordt. Dat moet niet de reden zijn om te stoppen met het verrichten van dua. Het zou natuurlijk fijn zijn voor diegene als de doea geaccepteerd wordt, maar men heeft niet het recht om te zeggen: “Waarom is mijn dua niet geaccepteerd?”. Er moet juist gezegd worden; “Allah weet beter wat het beste is voor mij en heeft mijn dua verhoord en zal mij in deze wereld of in het hiernamaals het betere schenken”

In principe moet er gezegd worden; “Deze doea is niet nutteloos geweest, want het wordt beloont in het hiernamaals, omdat het verrichten van doea een aanbidding is. Daarom moeten we niet opgeven met het doea verrichten, maar proberen om het juist meer te doen.

Allah de Almachtige heeft in de Koran aangegeven:

"Roep mij aan; Ik zal uw gebed verhoren”. (1)

Sommige mensen zeggen over deze vers: Allah zegt “Roep mij aan; Ik zal uw gebed verhoren”. Waarom wordt onze doea dan niet verhoord, terwijl we Allah veel aanroepen? De geleerden hebben deze onderwerp als volgt uitgelegd: In de vers zegt Allah;
“Ik zal uw gebed verhoren”. Allah zegt niet dat hij het zal accepteren.

Als je naar de dokter gaat en vraagt om een bepaald medicijn, zal de dokter je verhoren. Hij zal zeggen; “deze medicijn zal je niet helpen” of zal zeggen dat het schadelijk is en zal daarom een betere medicijn voorschrijven.

Zoals in het voorbeeld is aangegeven zal Allah de Almachtige, die de Alwijze is, onze doea verhoren. Onze doea accepteren heeft te maken met de wijsheid van Allah. Soms geeft Allah ons exact wat we willen, soms geeft Hij het betere en soms geeft Hij ons niets omdat Allah weet dat het schadelijk is voor ons.

Er zijn een aantal middelen die de kans van acceptatie vergroten. Een aantal voorbeelden worden hieronder weergegeven:

- Een doea moet acceptabel zijn.

- De tong die de doea uitspreekt moet ikhlas (oprechtheid) bezitten.

- De volgende volgorde aanhouden: Eerst Salawat (zegeningen aan de profeet) geven, istikhfar (vergeving vragen) doen, dua doen en nog een keer Salawat geven.

- Dua voor elkaar doen in het geheim omdat de doea voor de ander uit een schone hart komt.

- Dua doen met een bewuste hart en verstand.

- Dua doen dat uit de koran of hadith komt, omdat het de woorden van Allah of profeet een grote waarde bezitten, bijvoorbeeld:

 (2) رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّار     

- Als het mogelijk is, moet de persoon woedoe (kleine wassing) hebben.

- Het is noodzakelijk om halal te eten.

- Dua verrichten op heilige plekken zoals: in de moskee

- Dua verrichten op heilige momenten zoals:
   a) Heilige nachten zoals: Nacht van Kader (een nacht in de maand van ramadan dat gelijk staat aan 1000 maanden) en Nacht van Barat.
   b) Na het salaat (gebed),vooral na het ochtendgebed
   c) Op Vrijdag
   d) De islamitische maanden Recep, Shaban en Ramadan

Bij het toepassen van de voorwaarden worden de doea`s acceptabeler voor de goddelijke wijsheid en goddelijke barmhartigheid. Wanneer de dua deze voorwaarden mist, zal de doea minder effectief zijn.


[1] Al-Mu’min, 40/60

[2] Al-Baqarah, 201 : "Onze Heer, schenk ons het goede in deze wereld, alsook in de komende wereld en bescherm ons voor de marteling van het Vuur."

Share this